Rečnik za Motocikliste: Kako se Komunikacija Menja od Zemlje do Zemlje

Posted by

placeholder image

Midland

Strast prema motorima je univerzalna, ali to ne znači da svaka zemlja nema svoje navike, tradicije i razlike u gestovima.
Uzmimo jedan primer: biker wave, odnosno pozdrav koji dva motociklista razmenjuju kada se sretnu na putu. U Italiji se on izvodi levom rukom – tako što se ruka odvoji od upravljača i napravi znak V, s prstima okrenutim nadole. Međutim, u drugim evropskim (i vanevropskim) zemljama to nije nužno slučaj.

Pozdrav među motociklistima nije jedini gest koji se koristi: postoje i signali za opasnosti na putu, poziv na preticanje, znak da nestaje goriva, da su svetla ugašena – i još mnogo toga.

Motociklisti zapravo imaju svoj komunikacijski kod koji im omogućava da razmenjuju informacije tokom vožnje, čime se dodatno jača osećaj zajedništva oko strasti prema dvotočkašima. Mnogi od ovih signala nastali su u vreme kada još nisu postojala sredstva za komunikaciju tokom vožnje; na primer, smatra se da je biker wave nastao još 1904. godine. Danas, zahvaljujući interkomima, postoje i drugi načini za brzu i efikasnu komunikaciju između vozača, ali je i dalje važno poznavati "rečnik bajkerskih gestova", koji vam može pomoći da ostanete informisani – čak i kada pređete italijansku granicu.


Biker Wave – Bajkerski pozdrav

Najpoznatiji i najrašireniji gest je svakako klasični pozdrav koji se razmenjuje između dvojice (ili više) motociklista koji se sretnu na putu. Ali – odakle on potiče?

Veruje se da je nastao zahvaljujući Arthuru Davidsonu i Williamu Harleju, osnivačima kompanije Harley-Davidson, početkom 1900-ih. Gest se najpre proširio među vozačima Harleya, potom i među Indijan motociklistima, da bi s vremenom postao univerzalan znak međusobnog poštovanja.


U Italiji i zemljama sa vožnjom desnom stranom

Gest je vrlo jednostavan i verovatno ste ga već videli: dva motociklista se sreću, a levi dlan se odvaja od upravljača i prsti formiraju slovo V, okrenuto ka zemlji.

To je kratak, ali veoma značajan znak razumevanja i bratstva (ili sestrinstva).


U Francuskoj

U Francuskoj postoji varijacija ovog gesta, poznata kao Salut Motard, gde se takođe koristi leva ruka, ali se znak V pravi s prstima okrenutim nagore. Ovo je minimalna razlika, i dalje ćete često videti francuske motocikliste kako koriste klasični biker wave.


U Australiji, Velikoj Britaniji i zemljama sa vožnjom levom stranom

U ovim zemljama, pozdrav se izvodi suprotnom – desnom rukom, i to pravljenjem znaka V. Pošto desna ruka upravlja gasom, gest se često svodi na blago podizanje prstiju, bez potpunog odvajanja ruke od upravljača.


Ostali načini pozdravljanja

U situacijama kada čak i na nekoliko sekundi nije bezbedno odvojiti ruku od upravljača – na primer pri velikim brzinama ili na krivudavim putevima – motociklisti se pozdravljaju blagim podizanjem desne noge. Ovaj gest takođe označava poštovanje i priznanje drugom vozaču.

U nekim zemljama, klimanje glavom postalo je popularno kao vid pozdrava – opet, da bi se izbeglo odvajanje ruku od upravljača.

Signalizacija Opasnosti

Motociklisti se međusobno podržavaju i pomažu u svakoj situaciji, zbog čega je signalizacija opasnosti na putu od velike važnosti – i to na više načina:

  • Blicanje dugim svetlima – generički signal koji upozorava na moguću opasnost ispred;
  • Klizavi ili opasni delovi puta – signalizira se tako što se noga vuče po asfaltu;
  • Rupe ili prepreke na putu – direktno se pokazuju rukom.

Nedostatak Goriva

Ako vam ponestaje goriva i postoji rizik da ne stignete do sledeće benzinske stanice, možete zatražiti pomoć od drugih motociklista tako što ćete palcem pokazati nadole iznad čepa rezervoara – ovo je jasan signal da vam je potrebna pomoć!


Isključena Svetla

Ako putujete u suton ili kada se već smračuje, a sretnete motociklistu koji je zaboravio da upali svetla, možete mu skrenuti pažnju brzim otvaranjem i zatvaranjem šake – gest koji je poznat i među vozačima automobila.


Signalizacija Pravca

Ako pokazivači pravca (migavci) ne rade, dobra je praksa da pokazivanjem prstom na levo ili desno obavestite druge vozače o svojoj nameri da skrenete. Ako želite da obavestite saputnike da planirate da stanete na sledećem odmorištu, dovoljno je da pokazate rukom ka putokazu. Ako ste promašili izlaz, podignite kažiprst ka gore i zavrtite ga u krug, čime signalizirate da je potrebna promena pravca – odnosno okretanje nazad.


Jednostavna Komunikacija Interkomom

Tehnologija donosi revolucije, pa tako i u svetu motociklizma. Upotreba interkoma, naročito među prijateljima, parovima ili grupama, omogućava brzu i jasnu komunikaciju bez skidanja ruku s upravljača.

Naravno, ovo nikada neće u potpunosti zameniti tradicionalne bajkerske gestove – oni će uvek imati svoje mesto – ali interkomi su postali nezaobilazan alat za vikend vozače i ljubitelje dugih putovanja.


Kuda god da vas put odvede, i u kojoj god zemlji da se zateknete – znajte da je jedini univerzalni jezik upravo jezik motociklista!

About Midland

placeholder image

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


Related Posts

6 jun
0

Ne samo za boravak na otvorenom: Komunikacija putem vokitokija korisna je i u gradu

Sećaš li se kada su u filmovima iz 80-ih grupa američkih klinaca vozila bicikle i komunicirala međusobno putem vokitokija? Danas vokitokiji više nisu samo nostalgično sećanje, već praktični alati koje koriste profesionalci i entuzijasti za brzu i sigurnu komunikaciju – čak i u gradu.
Nastavi čitanje
6 jun
0

BTR1 Interkom: Transformiše Moto-Komunikaciju i Čini je Povezanom

BTR1 Interkom: Savršen za Grupne Vožnje. Vozite s prijateljima? Zavežite kacige jer stižu vesti koje će bukvalno promeniti način na koji istražujete svet na dva točka. Oduvek smo bili uz motocikliste, a naš cilj je jasan – da komunikaciju u pokretu učinimo jasnijom, jednostavnijom i bržom. Zato smo kreirali novi BTR1...
Nastavi čitanje
6 jun
0

Black-out komplet za vanredne situacije: šta vam je zaista potrebno kada nestane struje

Kada nestane struje i telefon izgubi signal, nestanak struje postaje više od neprijatnosti — može postati pravi izazov. Nema svetla, nema mreže, nema punjenja. U tom trenutku, pravi komplet može napraviti razliku između panike i pripremljenosti.
Nastavi čitanje